søndag 21. mai 2017

Det er helt ok at din mentale helse ikke er lik alle andre sin.

Hvis du strir med din mentale helse eller kjenner noen som gjør det, så har du sikkert måtte håndtere utsagn som "du må gjøre det ene eller det andre", men så lett er det ikke.

  • Depresjonen blir ikke borte bare en går ut av huset.
  • Panikkanfall involverer ikke alltid hyperventilering.
  • Angstanfall får en ikke alltid til å føle panikk.
  • TICs syndromsymptomer er ikke alltid vokale.
  • Tvangstanker, handler ikke bare om å konstant vaske seg hele tiden.
Dette er bare et bittelite eksempel selvfølgelig, det er så mange mentale lidelser. Vi lever i en verden med stereotyper, og det er lett å forstå hvorfor andre putter oss inn i en liten boks. Vi alle kommer i forskjellige former og størrelser, også den mentale helsen.
Jeg tror det er viktig å snakke om den mentale helsen, at vi er forskjellige og at det er ok. Når folk snakker ned om det som er "utenfor boksen", blir det problematisk. Fordi det får disse menneskene med psykiske lidelser til å føle seg dårligere og mindre verdt enn andre. Som selvfølgelig ikke stemmer.


Dette kan hjelpe:

  • Trening og turer ut.
  • Være åpen og ærlig mot de rette personene og ikke skjul hvordan du egentlig føler deg.
  • Gi aksept for dette i livet ditt, uten å la det "ta over".
  • Ta timeout når det virkelig er nødvendig, det trenger ikke å vare i dager. Bare noen få timer kan fungere bra.
  • Les deg opp på temaet om din lidelse.
  • Ikke jobb til du er utbrent.
  • Samtaleterapi
  • Medisin

De forskjellige psykiske lidelsene har visse like mønstre, men vi håndterer mekanismene individuelt. Hvilken mekanisme som utløses er den hardeste delen av å ha en psykisk lidelse, det er en tung jobb å forvalte det som skjer inni hodet og kroppen. Det er også en komplisert rehabilitering, fordi personer reagerer så forskjellig på behandlinger.

Det hjelper å tenke på at andre også har samme lidelse, du er ikke alene om å være i det store sorte hullet. Mange før deg har lidd av det samme, kommet igjennom det, og det har føltes mindre fremmed og isolerende. Hjelpen kan være å komme i kontakt med andre som har samme symptomer og snakke med disse som lider på samme måte. Man føler seg mindre isolert og man er absolutt ikke alene om å ha det på den måten

Bevisstheten rundt mental helse har bedret seg mye det siste tiåret, og det vil bare bli bedre.








Ingen kommentarer:

Sommer altså....

kan den vare til januar.... Du, den Osloturen min. Den ble så bra... Sånn gikk det... Alle gikk av bussen på Tollbukaia. Jeg "he...